در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع چشمک زدن چراغ دی وی ار بپردازیم.

دی وی ار (DVR) مخفف عبارت انگلیسی (Digital video recorder) وسیله ای برای ذخیره ی تصاویر می باشد. کار این دستگاه به این صورت می باشد که تصاویری را که به صورت پیوسته در حال تغییر هستند یا اصطلاحا به آن ها آنالوگ گفته می شود

چشمک زدن چراغ دی وی ار

چشمک زدن چراغ دی وی ار

و این تصاویر توسط دوربین های مدار بسته ثبت می شوند را به عکس یا فیلم های دیجیتال تبدیل کرده و سپس آن ها را بر روی حافظه ای که برای آن در نظر گرفته شده است ذخیره می نماید و شما می توانید این عکس یا فیلم ها را بر روی کامپیوتر یا گوشی خود مشاهده کنید. (منظور از تصاویر دیجیتال همین عکس و فیلم هایی است که در گوشی های خود دارید)

برای توضیح بهتر موضوع در ادامه به سوال هایی که ممکن است برای شما پیش بیاید می پردازیم:

۱- دستگاه دی وی ار چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

۲- دستگاه دی وی ار چه قابلیت ها و ویژگی هایی می تواند داشته باشد؟

۳- چگونه از راه دور می توان تصاویر مربوط به دوربین مدار بسته را دریافت کرد؟

۴- چند نوع دستگاه دی وی ار داریم؟

۵- چشمک زدن چراغ دی وی ار نشانه ی چیست؟

۶- قیمت دستگاه دی وی ار چقدر است؟

 

۱- دستگاه دی وی ار چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دستگاه دی وی ار برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ میلادی در آمریکا تولید و به بازار عرضه شد.

دی وی ار در واقع به صورت یک واسطه بین دوربین های مدار بسته و نمایشگر عمل می کند، همان طور که قبلا اشاره کردیم دستگاه دی وی ار دستگاهی است که از دوربین های مدار بسته تصاویری را دریافت می کند که این تصاویر دائما در حال تغییر هستند و دی وی ار این تصاویر را به عکس ها و فیلم های دیجیتال تبدیل کرده و سپس در حافظه ی خود ذخیره می کند.

۱- دستگاه دی وی ار چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

۱- دستگاه دی وی ار چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

هرچه کیفیت تصاویری که دستگاه دی وی ار ذخیره می کند بالاتر باشد نیاز به حجم بیشتری از حافظه است اما اگر این تصاویر از کیفیت بالایی برخوردار نباشند نیاز به حافظه ی زیادی هم نخواهد بود.

مدت زمانی که برای ثبت تصاویر در نظر گرفته می شود در واقع با توجه به نیاز کاربر تعیین می شود. ممکن است کل روز لازم باشد که تصاویر ثبت شوند یا ممکن است کاربر در تاریخ و زمان خاصی از روز بخواهد این تصاویر به ثبت برسند.

با توجه به تعداد کانال های ورودی دستگاه دی وی ار ، تعداد دوربین مداربسته که می توانید نصب کنید متفاوت است. دستگاه های دی وی ار معمولا ۴، ۸، ۱۶، ۳۲ و ۶۴ کاناله هستند مثلا: دستگاه دی وی ار ۱۶ کاناله به شما این قایبلیت را می دهد که تا ۱۶ دوربین مدار بسته را نصب کنید و دستگاه نیز توانایی پشتیبانی از هر ۱۶ دوربین را خواهد داشت.

کانال ورودی دستگاه های دی وی ار استاندارد

همان طور که قبلا گفتیم دستگاه های دی وی ار استاندارد دارای ۴، ۸، ۱۶، ۳۲ و ۶۴ کانال می باشند و معمولا شرکت های تولیدی دستگاه هایی با این تعداد کانال ورودی را به بازار عرضه می کنند مگر شرکت های چینی که برای تبلیغ شرکت های خود یا نیاز کاربر اقدام به تولید دستگاه هایی با تعداد کانال های ورودی بیشتر، می نمایند.

کانال ورودی دستگاه های دی وی ار استاندارد

کانال ورودی دستگاه های دی وی ار استاندارد

هم چنین لازم است که بگوییم برای ثبت و ذخیره ی تصاویر دیجیتال نیاز به حافظه است که این اطلاعات را حفظ و نگهداری کند، در دستگاه های دی وی ار معمولا از هارد دیسک استفاده می شود که با توجه به نیاز کاربر تعداد هارد هایی که لازم است و هم چنین دستگاه می تواند از آن پشتیبانی کند متفاوت خواهد بود.

اگر نیاز به ضبط تصاویر با کیفیت بالا و مدت زمان زیادی دارید بهتر است از دستگاهی که تعداد هارد بیشتری را پشتیبانی می نماید، انتخاب نمایید هم چنین اگر بعد از مدتی، دیگر نیازی به این تصاویر نبود می توانید آن ها را از حافظه ی دستگاه حذف کنید و به افزایش حافظه ی آن نیز کمک نمایید.

علاوه بر این، در دستگاه دی وی ار با در نظر گرفتن یک کانال ورودی برای ضبط صدا، این امکان را به شما می دهند تا بتوانید فیلم هایی همراه با صوت و صدا را ضبط و ذخیره نمایید.

قابلیت پخش تصاویر ذخیره شده دستگاه دی وی ار

تصاویری که توسط دستگاه دی وی ار ذخیره می شوند را می توان با استفاده از نمایشگرهایی مثل: گوشی همراه، کامپیوتر، لپ تاپ و… دوباره پخش کرده و ببینید یا آن ها در فضای مجازی به اشتراک بگذارید، حتی این امکان برای شما وجود دارد که نور و رنگ تصاویر را تغییر دهید، به آن ها ساعت و تاریخ اضافه کنید و بسیاری امکانات دیگر که با توجه نوع دستگاه و شرکت سازنده ی آن در اختیار شما قرار می گیرد.

قابلیت پخش تصاویر ذخیره شده دستگاه دی وی ار

قابلیت پخش تصاویر ذخیره شده دستگاه دی وی ار

در دستگاه های دی وی ار به غیر از کانال های ورودی برای اتصال به دوربین های مدار بسته، چند کانال دیگر بر روی دستگاه تعبیه شده اند که هر کدام از آن ها کاربرد متفاوتی دارند. مثلا: کانال هایی برای اتصال به انواع نمایشگرها در دستگاه وجود دارد، یک کانال برای ضبط صدا و کانال دیگر برای پخش آن با استفاده از پخش کننده های صوت، کانالی برای اعلام خطر یا آلارم، کانال هایی برای ارتباط با شبکه، اتصال موس و…

البته ممکن است یک شرکت سازنده بعضی از این کانال ها را برای دستگاه خود در نظر نگیرید. مثلا کانال ضبط صدا یا پخش آن را برای دستگاه خود طراحی نکند. در نظر گرفتن این نکات در هنگام خرید دستگاه دی وی ار بسیار مهم است.

۲- دستگاه دی وی ار چه قابلیت ها و ویژگی هایی می تواند داشته باشد؟

با توجه به شرکت سازنده ی دستگاه و اینکه چه قابلیت هایی برای دستگاه خود طراحی و در نظر بگیرد، قابلیت ها و ویژگی های این دستگاه با یکدیگر تفاوت دارد اما به طور کلی می توان چند ویژگی را برای این دستگاه ها در نظر گرفت:

الف- تا ۴ ترابایت حافظه را پشتیبانی می کنند و می توان بسته به نیاز کاربر میزان حافظه را با افزودن تعدادی هارد، افزایش داد.

ب- می توان تصاویر را براساس ساعت و تاریخ دسته بندی کرد تا دسترسی به آن ها سریع و آسان باشد.

ج- دارای سیستم های اعلام خطر و هشدار (آلارم) هستند.

د- امکان تنظیم نور و رنگ تصاویر بدون اینکه کیفیت تصاویر تغییری کند وجود دارد.

ه‍- قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و می توان از طریق شبکه ها و فضای مجازی تصاویر را به اشتراک گذاشت.

۲- دستگاه دی وی ار چه قابلیت ها و ویژگی هایی می تواند داشته باشد؟

۲- دستگاه دی وی ار چه قابلیت ها و ویژگی هایی می تواند داشته باشد؟

و- امکان ضبط صدا همزمان با ضبط فیلم وجود دارد.

ز- اتصال به انواع نمایشگرها اعم از: گوشی همراه، کامپیوتر، لپ تاپ و تلویزیون برای نمایش تصاویر به شکل یکپارچه و هماهنگ، هم چنین امکان بازبینی آن ها برای چندین و چند بار نیز فراهم شده است.

ح- بعضی از دستگاه ها نیز این قابلیت را دارند که با چرخش دوربین مدار بسته، زاویه ی دید تصویر را تغییر دهند و حتی بر روی قسمت مشخصی از تصویر زوم کرده و با بزرگنمایی آن، دید بهتری از تصویر داشت.

ط- تصاویر دارای کیفیت بسیار بالایی هستند یا اصطلاحا رزولوشن تصاویر خوب است.

ی- بعضی از دستگاه ها نیز طوری طراحی شده اند که تنها نسبت به حرکت در تصویر حساس هستند تا اعلام خطر کنند و سپس شروع به ثبت تصاویر نمایند.

بر فرض مثال شخصی برای حفظ امنیت منزل خود و شئ خاصی در خانه، محدوده ی خاصی را تحت کنترل دوربین مدار بسته و دستگاه دی وی ار قرار داده تا با کوچکترین حرکتی اعلام خطر کرده و شروع به فیلم برداری کند

مثال

یا مثلا در هنگام ضبط یک مستند درباره ی حیوانات برای گرفتن رد این حیوانات در منطقه ی خاصی این امکانات را به کار گذاشته و تنها در صورت تشخیص حرکت اقدام به ضبط تصاویر می کند.

در هنگام ضبط تصاویر این خود شما هستید که تعیین می کنید چند ثانیه بعد از شناسایی حرکت، دستگاه اغاز به ضبط تصاویر کند و تا چه مدت زمانی ضبط ادامه داشته باشد. هرچه میزان حساسیت مکان مورد نظر بیشتر باشد بهتر است که با تشخیص حرکت، بلافاصله و در کسری از ثانیه شروع به فیلم برداری نماید.

مثال

مثال

ک- توانایی کنترل از راه دور نیز برای بعضی از این دستگاه ها قرار داده شده است.

ل- می توانید تصاویر را با فرمت های مختلفی مثل: CIF، CIF 2، D1، 960 H، 720P و 1080P ذخیره نمایید.

و بسیاری قابلیت دیگر که شرکت های سازنده با توجه به نیاز مشتریان خود، برای این دستگاه در نظر می گیرند.

 

۳- چگونه از راه دور می توان تصاویر مربوط به دوربین مدار بسته را دریافت کرد؟

امروزه دستگاه های دی وی ار را به گونه ای طراحی کرده اند که می توان تصاویری را که دستگاه ذخیره کرده است، از راه دور دریافت کرده و بر روی گوشی یا لپ تاپ نمایش داد برای این کار لازم است مراحلی را انجام داد که در ادامه به توضیح هر یک از این مراحل می پردازیم.

در اولین گام لازم است حتما دستگاه به اینترنت متصل باشد و دوربین مدار بسته نیز در مکانی قرار داشته باشد که امکان اتصال به اینترنت داشته باشد که بتوان به صورت انلاین تصاویر را دریافت کرد.

سپس اگر می خواهید تصاویر را بر روی لپ تاپ یا گوشی خود دریافت کنید لازم است نرم افزار یا اپلیکیشن هایی که برای این کار طراحی شده اند را بر روی آن ها نصب کنید.

آی پی ثابت

سپس به یک آی پی ثابت نیاز دارید که شما را به دوربین متصل کند. هر دستگاه ای پی مختص به خودش را دارد که نباید شبیه دستگاه دیگری باشد در واقع این ای پی یک ادرس برای شناسایی دستگاه است.

اما با استفاده از ای پی ثابت شما در هر جا که باشید می توانید به دستگاه مورد نظر خود وصل شوید و تصاویر و اطلاعات لازم را به صورت انلاین دریافت کنید البته بابت آن باید به شرکتی که این ادرس را در اختیار شما قرار داده به صورت ماهانه هزینه ای پرداخت کنید. برای دریافت این ای پی ها توصیه می شود از متخصصان در این زمینه راهنمایی بگیرید.

بعد از دریافت ای پی ثابت و ای پی دستگاه، لازم است این آدرس ها را نیز به مودم اینترنت وارد کنید تا بتواند شما را به دستگاه مورد نظر متصل کرده و اطلاعات لازم را به صورت انلاین دریافت نمایید.

۴- چند نوع دستگاه دی وی ار داریم؟

می توان دی وی ار ها را براساس تعداد کانال های ورودی دسته بندی کرد، به غیر از این مورد در حالت کلی دو نوع دی وی ار داریم:

الف- دی وی ار های کارتی

ب- دی وی ار های Standalone

دی وی ار های کارتی:

دی وی ار های کارتی از یک کارت برای ذخیره ی تصاویر بر روی کامپیوتر استفاده می کنند. در این دی وی ار ها حافظه ی خیلی زیادی نداریم و معمولا برای کارهایی که نیاز به ثبت تصاویر با کیفیت خیلی بالا در مدت زمان زیادی ندارند، استفاده می شود.

دی وی ار های کارتی:

دی وی ار های کارتی:

هم چنین کامپیوتری که کارت بر روی آن قرار می گیرد (به صورت داخلی یا خارجی) بهتر است تنها برای این کار استفاده شود، استفاده های دیگر از کامپیوتر باعث پایین آمدن سرعت العمل آن در هنگام کار می شود.

دی وی ار های Standalone:

به دی وی ار هایی که برای ذخیره ی تصاویر به صورت دیجیتال نیازی به کامپیوتر ندارند، دی وی ار Standalone می گویند.

دی وی ار Standalone تنها برای ذخیره ی تصاویر دیجیتال دریافتی از دوربین مدار بسته به کار برده می شود و دقیقا به همین دلیل بسیاری از افراد استفاده از دی وی ار Standalone را به دی وی های کارتی ترجیح می دهند. این نوع از دی وی ار ها در سایز ها و ابعاد مختلفی طراحی و تولید شده اند که توانایی های متفاوتی نیز با یکدیگر دارند که بسته به نیاز کاربر می توان هر یک از انواع را تهیه و استفاده کرد.

۵- چشمک زدن چراغ دی وی ار نشانه ی چیست؟

چشمک زدن دستگاه دی وی ار طبیعی است و در واقع نشان می دهد که دستگاه در حال کار کردن است اما مشکل زمانی است که اگر دستگاه را روشن کنید هیچ عکس العملی نشان ندهد به عبارتی دیگر چراغ دستگاه چشمک نزند یا به طور مداوم و پشت سر هم در حال چشمک زدن باشد. هم چنین در برخی موارد ممکن است صدای بیب مانندی از دستگاه شنیده شود که همه ی این ها حاکی از بروز مشکلی در دستگاه می باشد.

در ادامه برای حل این مشکلات به توضیح چند راهکار می پردازیم:

بعضی اوقات دستگاه دی وی ار به طور مداوم در حال چشمک زدن است یا صدای بیب مانندی را از خود منتشر می کند. این علامت ها می تواند نشانه ای برای بوجود آمدن اختلالی در عملکرد دستگاه باشد، در این صورت بهتر است در قدم اول تمامی اتصالات و کابل های متصل به دستگاه را چک کنید و مطمئن شوید که همه ی آن ها به درستی در محل خود قرار گرفته اند، سست نبوده یا از جای خود در نیامده باشند.

اگر بعد از انجام این کارها باز هم چشمک زدن دستگاه و صدای بیب مانند آن رفع نشد بهتر است یک بار دستگاه را کاملا خاموش کنید، هارد هایی که به دستگاه متصل هستند را جدا کنید دوباره به دستگاه وصل کنید و بعد از چند ثانیه دوباره دستگاه را روشن کنید معمولا با انجام این کارها مشکل حل می شود.

مشکل منبع تغذیه

اگر باز هم مشکل حل نشد و چراغ دستگاه دی وی ار همچنان در حال چشمک زدن است و صدای بوق دستگاه هم قطع نشده، ممکن است مشکل از منبع تغذیه باشد که جریان لازم را به دستگاه نمی رساند به زبان ساده تر برقی که لازم است به دستگاه برسد بسیار ضعیف است و لازم است حتما منبع تغذیه را چک کنید و نسبت به شارژ آن اقدام نمایید یا آن را کلا عوض کنید.

بعضی از دستگاه های دی وی ار تنظیماتی دارند که اگر هارد روی دستگاه قرار نگیرد شروع به انتشار صداهای بیب مانند طولانی می کنند، حتما از قرار گرفتن هارد بر روی دستگاه مطمئن شوید.

علاوه بر این مشکل می تواند از برنامه ی نرم افزاری که روی دستگاه نصب شده است، باشد. در این مورد بهتر است برنامه ی روی سیستم را به آخرین ورژن یا نسخه ای که در بازار موجود است ارتقا دهید و آن را بروزرسانی کنید.

هم چنین در بعضی از موارد مشکل می تواند از پر شدن حافظه ی هارد ها باشد بهتر است هارد ها را چک کنید و مطمئن شوید حافظه ی لازم و کافی را دارند.

امکان دارد دستگاه نتواند از همه ی هاردهایی که به آن متصل کرده اید پشتیبانی نماید می توانید با مطالعه ی دفترچه راهنمای دستگاه، از ویژگی های آن اگاه شوید و مشکل را برطرف کنید.

هم چنین برای حل مشکل می توانید دستگاه را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

حتی گرد و غباری که بر روی دستگاه قرار می گیرد می تواند در عملکرد آن تاثیر داشته باشد بهتر است همیشه آن را با یک پارچه ی نخی تمیز کنید. هم چنین گرما یا سرمای بیش از حد و رطوبت نیز بر نحوه ی کارکرد دستگاه تاثیر خواهد داشت.

با گذشت زمان کابل ها و اتصالات متصل به دستگاه دچار استهلاک می شوند، توصیه می کنیم هر چند مدت یک بار آن ها را چک کنید و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل نمایید.

مطمئن شوید آداپتور به درستی کار می کند، دستگاه های الکترونیکی معمولا با جریان مستقیم کار می کنند و کار آداپتور تبدبل جریان متناوب به مستقیم است اگر برقی که به دستگاه می رسد ثابت نباشد ممکن است باعث اختلال در عملکرد و حتی سوختن دستگاه شود.

نوسانات برق در عملکرد دستگاه بی تاثیر نیست، قطع و وصل زیاد برق برای عملکرد دستگاه خوب نیست حتما از یک محافظ برای دستگاه استفاده کنید.

اتصالات اینترنت و سرعت آن را چک کنید.

پریز برق دیگری را امتحان کنید ممکن است پریز برق دچار مشکل شده باشد.

گاهی به دلیل اشتباه واردکردن رمز یا کلمه ی عبور، چراغ دی وی ار شروع به چشمک زدن مداوم می کند در این مورد توصیه می کنیم حتما با نمایندگی تماس بگیرید و از متخصصان و مهندسانی که در این زمینه توانایی دارند کمک بگیرید، حتی اگر کلمه ی عبور را فراموش کرده اید از وارد کردن عبارت های شانسی خودداری نمایید این کار ممکن است باعث قفل دستگاه شود و حتما با نمایندگی در تماس باشید.

در نهایت ممکن است مشکل سخت افزاری باشد و یکی از قطعات دستگاه دچار مشکل شده است، در این صورت بهتر است به یک متخصص در این کار مراجعه نمایید یا با شرکت سازنده و نمایندگی های آن تماس گرفته و از خدمات گارانتی آن ها بهره ببرید.

 

۶- قیمت دستگاه دی وی ار چقدر است؟

قیمت دستگاه دی وی ار به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به چندین مورد از آن ها اشاره می کنیم:

۶- قیمت دستگاه دی وی ار چقدر است؟

۶- قیمت دستگاه دی وی ار چقدر است؟

۱- اینکه دستگاه دی وی ار چند کاناله باشد از عوامل تاثیر گذار بر قیمت آن است

۲- شرکت سازنده ی آن و اینکه چه قطعاتی را برای ساخت آن به کار ببرد، هرچه کیفیت قطعات به کار رفته بهتر باشد هزینه ی بیشتری برای خرید آن باید بپردازید

۶- قیمت دستگاه دی وی ار چقدر است؟

۶- قیمت دستگاه دی وی ار چقدر است؟

۳- ویژگی ها و قابلیت های جانبی که برای دستگاه در نظر می گیرند بر میزان قیمت آن موثر است

۴- دستگاه های دی وی ار خود به صورت جداگانه حافظه ندارند و شما باید خودتان برای دستگاه هارد تهیه کنید، به میزان تعداد هاردهایی که برای دستگاه تهیه می کنید برای شما هزینه خواهد داشت.

۵- فرمت سیستم نیز در قیمت دستگاه تاثیر گذار خواهد بود، معمولا دستگاه های دی وی ار با فرمت هایی مثل: آنالوگ، AHD، HDCVI، Turbo HD، IP Camera، XVR و HVR دربازار موجود هستند که قیمت های متفاوتی نیز با یکدیگر دارند.

۶- علاوه بر تعداد کانال های تصویر که در قیمت دستگاه تاثیر دارند، تعداد کانال های صدا نیز در هزینه ای که باید برای خرید دستگاه متقبل شوید، تاثیر خواهد داشت. تعداد کانال های صدا عبارت اند از: ۱ کانال، ۲ کانال، ۳ کانال، ۴ کانال، ۵ کانال، ۸ کانال، ۱۶ کانال، ۲۴ کانال و ۳۲ کانال.

۷- اگر کیفیت ضبط تصویر در دستگاه دی وی ار بالا باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

و…

ضمن تشکر از زمانی که به مطالعه ی مقاله اختصاص داده اید، امیدواریم مطالب برای شما کاربردی بوده باشند.

نوشتهٔ پیشین
دوربین مداربسته تهرانسر
نوشتهٔ بعدی
قیمت دوربین جاسوسی ارزان

پست های مرتبط

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

با یک کلیک تماس یگیرید