لنز دوربین مدار بسته

امروزه در بسیاری از مکان ها برای بالا بردن سطح امنیت دوربین مدار بسته نصب می کنند. هدف از نصب دوربین کنترل محیط به روش ضبط تصاویر می باشد که در این کار عوامل زیادی موثر هستند.

یکی از این عوامل موثر در ضبط تصاویر لنز دوربین مدار بسته می باشد. لنز امواج نوری منعکس شده از اشیاء را به امواج الکتریکی تبدیل کند.

 

لنز دوربین مدار بسته

لنز دوربین مدار بسته

 

لنز دوربین مدار بسته یکی از قطعات مهم آن است که نقش مهمی در تعیین کیفیت تصویر دارد. برای داشتن یک تصویر با کیفیت باید دقت کنید که دوربین های مگاپیکسلی را با لنز های غیر پیکسلی استفاده نکنید.

با مطالعه این مقاله می توانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

ـ در انتخاب لنز چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

ـ دوربین مدار بسته چیست؟

ـ چند نوع دوربین مدار بسته وجود دارد؟

ـ در هنگام قطع برق چه اتفاقی برای دوربین و سیستم ضبط آن می افتد؟

ـ تصاویر ضبط شده چگونه در مانتیور، لپ تاپ و غیره نشان داده می شوند؟

 

لنز دوربین مدار بسته

لنز دوربین مدار بسته

 

1ـ در انتخاب لنز چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

لنز یکی از قطعات مهم دوربین مدار بسته می باشد. لنزها انواع گوناگونی دارند و با توجه به میدان دیدی که هر شخص می خواهد از محیط پیرامون خود داشته باشد، از این لنزها استفاده می کند. لنزها بر اساس فاصله کانونی تقسیم بندی می شوند.

فاصله کانونی با میدان دید رابطه عکس دارد ، یعنی اگر فاصله کانونی زیاد شود ، در این صورت میدان دید دوربین کمتر می شود. بنابراین برای صرفه جویی در هزینه باید با توجه به میدان دیدی که در نظر دارید، لنز با فاصله کانونی مناسب انتخاب کنید. لنزها بر اساس فاصله کانونی به سه دسته تقسیم می شوند:

ـ لنز Fix

ـ لنز Varifocal

ـ لنز MOTORIZE

نوع دیگری تقسیم بندی برای لنزها در نظر گرفته شده است که آنها را به آنالوگ و مگاپیسکل تقسیم کرده است.

 

در انتخاب لنز چه نکاتی را باید در نظر گرفت

در انتخاب لنز چه نکاتی را باید در نظر گرفت

 

آیریس

باز شونده دهانه لنز دوربین آیریس نامیده می شود، که بر اساس شدت نوردهی به لنز به دلیل شدت نور، به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. کنترل لنز آیریس به صورت دستی و به صورت خودکار انجام می شود، در حالت Manual Direction، Iris توسط سازنده محکم تنظیم می شود و با تغییر نور محیط در دیافراگم دوربین، دوربین همچنان ثابت است، کیفیت حالت های مختلف را در حالت کنترل اتوماتیک کنترل می کند،

. بهترین و گران ترین لنزهای موجود در بازار، یک نوع موتور مسابقه با کنترل خودکار IRIS است که با توجه به نیازهای ما مورد استفاده قرار می گیرد.

فوکوس

تنظیم فاصله کانونی، فوکوس کردن لنز از نظر وضوح و شفافیت نامیده می شود .

در حالت فوکوس دستی، نصب دستی دستیابی تنظیمات وضوح تصویر را انجام می دهد، اما در فوکوس اتوماتیک، دوربین به طور خودکار بر روی کیفیت تصویر دوربین تمرکز می کند. فوکوس خودکار بیشتر در لنزهای زوم استفاده می شود.

مادون قرمز

لنزهای ایکس قادر به گرفتن تصاویر دقیق در محیط های تاریک هستند که از یک پرتو مادون قرمز برای ارائه یک تصویر با کیفیت بالا استفاده می کنند. این لنزها گرانتر از لنزهای معمولی هستند.

به طور کلی، لنزهای دوربین و یا دوربین مدار بسته که در کارخانه نصب شده اند یا بدون لنز تولید می شوند، به ما کمک می کند تا لنزهای مناسب را با توجه به نیازهای حفاظتی ما تهیه و نصب کنیم.

هنگام انتخاب یک لنز، باید میدان دید مورد نظر، فاصله کانونی، نوع سیگنال، و همچنین پشتیبانی IR را در نظر بگیرید.

2ـ دوربین مدار بسته چیست؟

دوربین مدار بسته یک نوع سیستم می باشد، که از دوربین و صفحه نمایش تشکیل شده است. با استفاده از این دوربین در بیرون یا داخل محیط نصب می شود، می توانید تصاویر را در مانیتور مشاهده نمایید. سیستم های پیشرفته تر می توانند، چند دوربین را به یکدیگر متصل نمایند. همچنین در بعضی از دوربین ها با استفاده از ریموت می توانید زاویه نمایش دوربین را تغییر دهید ، تصاویر را از نزدیک یا دور نمایش دهید و یا تصاویر پخش شده را ذخیره و انتقال دهید.

 

دوربین مدار بسته چیست

دوربین مدار بسته چیست

 

3ـ چند نوع دوربین مدار بسته وجود دارد؟

دوربین های مدار بسته برای برقراری امنیت بسیار مهم می باشند. تعداد این دوربین ها با توجه کاربرد آنها زیاد می باشد. برای انتخاب یک دوربین مناسب باید مکان و کاربرد آن را در نظر گرفت .  انواع دوربین مدار بسته و کاربرد آن شامل موارد زیر می باشد:

ـ دوربین مدار بسته گنبدی :

این دوربین برای حفظ امنیت در فضای بسته مناسب می باشد. شکل ظاهری این دوربین ها باعث مخفی ماندن زاویه دید آن می شود و بنابراین نمی توان نقطه کور دوربین را حدس زد.

ـ دوربین مداربسته بولت :

این دوربین ها می توانند بر روی سقف و دیوار نصب شوند بنابراین می توان از آنها در هر فضایی استفاده کرد. همچنین این دوربین ها توانایی فیلم برداری در شب با استفاده از نور مادون قرمز را دارند.

ـ دوربین مدار بسته Day and Night :

این دوربین ها برای محیط هایی که نور کم دارند استفاده می شود. در این دوربین ها از نور مادون قرمز استفاده نشده است، اما علی رغم این موضوع تصاویری واضح  در محیط های کم نور نشان می دهند.

ـ  دوربین مدار بسته C-Mount : در این دوربین می توان لنزها را تعویض کرد و این توانایی سبب کاربری متفاوت آن می شود. لنزهای مخصوص این دوربین باعث می شود میدان دیدی به مسافت حدود 45 فوت را داشته باشد.

ـ دوربین مدار بسته نور مادون قرمز:

این دوربین برای نشان دادن تصاویر در شب از نور مادون قرمز استفاده می کند. این دوربین ها بیشتر مناسب فضاهای کوچک یا تقریبا تاریک هستند. با استفاده از این دوربین از فاصله حدودا 185 متری شخص را می توان دید. این دوربین ها می توانند به دو صورت تصویر را نشان دهند: یا دوربین طوری تنظیم می شود که صورت شخص مشخص شود و یا با تنظیم دوربین تنها می توان گرمای انتشار یافته از شخص را مشاهده نمود.

ـ دوربین مدار بسته بی سیم: نصب این دوربین ها بسیار انعطاف پذیر می باشد و حتما نباید در آن از تکنولوژی IP استفاده شود.

ـ دوربین مدار بسته IP : این دوربین ها دارای دو نوع بی سیم وبا سیم می باشند. یک نوع این دوربین می تواند تصاویر را به وسیله اینترنت منتقل کند.

ـ دوربین مدار بسته HD : کیفیت تصویر این دوربین ها بسیار زیاد می باشد و با زوم کردن، تصاویر را از فاصله زیاد به طور واضح نشان می دهند. این دوربین ها برای بانک مناسب می باشد.

ـ دوربین مدار بسته PTZ: این دوربین ها می توانند در جهات مختلف تصویر برداری کنند و بر یک نقطه خاص زوم نمایند. با توجه به قابلیت دستگاه این دوربین می تواند حرکت کند و از صحنه های مختلف فیلم برداری نماید.

دوربین مدار بسته نور مادون قرمز

دوربین مدار بسته نور مادون قرمز

 

4ـ در هنگام قطع برق چه اتفاقی برای دوربین و سیستم ضبط آن می افتد؟

هنگام قطع برق سیستم خاموش می شود و ضبط کردن متوقف می شود. اما اگر بخواهید بعد از قطع برق دوربین به کار خود ادامه دهد و تصاویر را ضبط نماید، می توانید از یک UPS در بخش نظارت سیستم استفاده نمایید. مناسب ترین UPS برای دوربین مدار بسته نوع آنلاین آن می باشد. بعضی از این UPS ها بعد از قطع برق حدود چند ثانیه طول می کشد تا جریان برقرارشود، استفاده از این مدل در دوربین مدار بسته مناسب نمی باشد.

 

در هنگام قطع برق چه اتفاقی برای دوربین و سیستم ضبط آن می افتد

در هنگام قطع برق چه اتفاقی برای دوربین و سیستم ضبط آن می افتد

 

5ـ تصاویر ضبط شده چگونه در مانتیور، لپ تاپ و غیره نشان داده می شوند؟

با توجه به شرایط ممکن است به ضبط و مشاهده تصاویر از راه دور نیاز پیدا کنیم. این احتمال وجود دارد در محلی که قرار داریم، سیم کشی امکان پذیر نباشد. در این صورت برای ضبط و مشاهده تصاویراز DVR ها استفاده می کنیم.

DVR یا به نوعی ضبط کننده، دوربین های مدار بسته را با استفاده از یک نرم افزار راه دور بر روی سیستم شما نصب می کند. این نرم افزار به شما اجازه می دهد، بعد از اینکه دوربین را به DVR متصل کردید از طریق اینترنت یا شبکه، تصاویر را مشاهده یا ضبط نمایید.

نوشتهٔ پیشین
دوربین مدار بسته سی بن
نوشتهٔ بعدی
لوگو داهوا

پست های مرتبط

No results found

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

با یک کلیک تماس یگیرید